جستجو

ارسال مقاله

آر اس اس پایگاه

پنل کاربران

نام کاربر :  
رمز عبور :  
 
عضویت
رمز را فراموش کردید ؟

جدید ترین مطالب

بازدید کنندگان عزیز میتوانند برای دریافت مقالات بیشتر به آدرس www.3law.ir مراجعه نمایند.

بررسی حقوقی اهانت به مقدسات اسلام

بازدیدها: 3839 نویسنده: ستار شیرویی تاریخ: 19 اسفند 1394 نظرات: 0

بررسی حقوقی اهانت به مقدسات اسلام

فهرست مطالب

چكيده ۱

فصل اول: کلیات تحقیق.. ۲

۱-۱-مقدمه. ۳

۱-۲-بیان مساله. ۵

۱-۳-اهمیت و ضرورت تحقیق.. ۶

۱-۴-سوالهای تحقیق.. ۶

۱-۵-فرضیه های تحقیق.. ۶

۱-۶-اهداف تحقیق.. ۷

۱-۷-مفاهیم تحقیق.. ۷

فصل دوم: مفاهیم تحقیق.. ۱۲

۲-۱-واژه شناسي.. ۱۳

۲-۲-پیشینه تاریخی.. ۱۶

۲-۳-فرق توهین و افتراء ۱۷

۲-۴-توهین به مقدسات.. ۱۷

۲-۴-۱- چیستی مقدسات.. ۱۷

۲-۴-۲- مقدسات اسلام. ۱۸

۲-۵-عناصر اختصاصی توهین ساده ۱۹

۲-۵-۱-عنصر قانوني.. ۲۰

۲-۵-۲-عصر معنوي.. ۲۱

۲-۶-اهانت از روي شهبه: ۲۲

۲-۷-اهانت منجر به ارتداد. ۲۳

۲-۸-مقدسات مذهب شيعه. ۲۷

فصل سوم: قلمرو توهین.. ۳۱

۳-۱- قلمرو مفهوم توهین به مقدسات.. ۳۲

۳-۱-۱- قلمرو توهین به مقدسات در نظام حقوقی اسلام. ۳۲

۳-۱-۱-۱- قلمرو توهین به مقدسات از دیدگاه مذهب شیعه. ۳۲

۳-۱-۱-۲-قلمرو توهین به مقدسات از دیدگاه سایر مذاهب اسلامی.. ۳۴

۳-۱-۲- قلمرو توهین به مقدسات در نظام «کامن لا». ۳۵

۳-۲-مجازات توهین به مقدسات.. ۳۷

۳-۲-۱- نوع مجازات.. ۳۷

۳-۲-۲-اجرای مجازات.. ۳۹

۳-۳- فلسفه جرم‏انگاری توهین به مقدسات.. ۴۱

۳-۴-بررسی جرم اهانت در قانون ایران: ۴۳

۳-۴-۱- اهانت به اشخاص حقیقی.. ۴۳

۳-۴-۲- توهین به اشخاص حقوقی.. ۴۴

۳-۴-۳-توهین به مقدسات اسلام و پیامبر و ائمه. ۴۴

۳-۴-۴- توهین به امام و مقام رهبری ماده ۴۴

۳-۴-۵- اهانت به مهمانان و سران کشورهای خارجی ماده ۴۴

۳-۵- بررسی جرم اهانت در قانون جزای افغانستان. ۴۵

۳-۶- مقایسه ی قانون افغانستان و ایران. ۴۶

نقد و بررسی.. ۴۷

نتيجه. ۴۹

منابع. ۵۰

 

چكيده

اهانت به مقدسات اسلام، يكي از عناوين مجرمانه است كه درماده۵۱۳ قانون مجازات اسلامي به عنوان يك جرم عمومي پيش بيني شده است ومي توان آن را جزء جرايم ديني ومذهبي دانست زيرا در فصل بيان شده كه عموما چهره ديني جرم مورد توجه بوده است ( فصل دوم از كتاب پنجم قانون مجازات اسلامي­) امروزه پرونده­هاي كيفري فراواني دردادگاه هاي انقلاب و مراجع قضائي، به خصوص دادگاه هايي كه به جرايم سياسي و مطبوعاتي وجرايم ارتكابي روحانيو ن رسيدگي مي­كنند مطرح مي­گردند كه متهمان آنها با همين عنوان مجرمانه تحت تعقيب قرار مي گيرند اما ابهامات زيادي كه درخصوص احكام اين جرم وجودداردكار را بر دادرسان دشوارد نموده ونياز جدي به تحقيق پيرامون جوانب مختلف آن را مبرهن مي سازد دراين مقاله سعي شده است با تكيه بر روايات و نوشته­هاي فقهي، جوانب مختلف جرم اهانت به مقدسات اسلام مورد تحقيق وبررسي قرارگيرد. مسائلي مانند اينكه آيا مقدسات اسلام شامل مقدسات مذاهب مختلف اسلامي است يا اختصاص به مقدسات مذهب شيعه دارد يا فقط به مقدساتي اطلاق مي شود كه همه مسلمانان آنها را مقدس مي­دانند؟ رابطه جرم اهانت به مقدسات اسلام وجرايمي همچون سب و دشنام به پيامبر و ائمه معصومين وارتداد چيست؟ آيا جهل به قانون و شبهات موضوعيه تاثيري درمسئوليت كيفري دارد يا خير؟ و در اين زمينه از وضعيت قوانين و مقررات موضوعه نيز غافل نخواهيم ماند.

 

واژگان كليدي:

اهانت­، مقدسات اسلام، ارتداد، سب النبي، اهانت از طريق مطبوعات، مقدسات كفار، مقدسات اهل سنت، مقدسات مذهب شيعه،دشنام به ائمه معصومين، اهانت از روي شبهه

۱-۱-مقدمه

از جمله آفات رو به رشد ونگران کننده موجود در جامعه ی ما و بلکه در سطح کلان به وسعت دنیا، آفت قداست گریزی، قداست زدایی، قداست ستیزی و مبارزه با ارزشهای والای دینی و مذهبی است. که ضربات سخت و سنگینی را بر پیکر امنیت، آسایش و آرامش اجتماعی فرود می آورد، و ثبات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را تهدید می کند.

یگ نگاه زودگذر به فهرستی از ناهنجاری های اخلاقی اجتماعی (از قبیل آدم ربایی، قتل عمد، سرقت، قاچاق مواد مخدر، روابط نامشروع، کلاه برداری، درگیریها، و ترویج فساد و بی بند و باری) معضلات اداری سیاسی و اعتقادی (همانند بازیچه قرار دادن دین، دهن کجی به ارزشهای اسلامی، ارتداد، ترویج باطل و مبارزه با باورهای دینی و مکتبی) و بالاخره توهین به مقدسات مذهبی و صدها کج روی های رنج آور دیگر، نمایشی است از هجران و جدایی آدمیان از ارزشهای دینی وحرکت به سمت و سوی مادی گری.

در دنیای متمدن و پیچیده ی امروزی، اساسی ترین نیاز بشر، ایجاد امنیت و آسایش در پرتو عدالت بر محور حق گرایی، و راه یافتن در جهت تحکیم ارزشهای دینی و گام نهادن در مسیر خدا جویی، خداشناسی و خداپرستی است. تحقق این نیاز دیرینه ی بشر، به اندازه ای مهم و در خور توجه است که اسلام، آنرا به عنوان یکی از مهمترین اهداف پیام آوران بزرگ اللهی مطرح کرده است:

(لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ) (حدید، آیه ۲۵٫)

و همگان را به ایجاد و قوام پایه های قسط و عدل، فرامی خواند.

احترام به انسان یکی از اصول مسلم تربیت، و نشان رشد و شکوفایی فرهنگی و لازمه ی ایجاد روحیه ی بشرخواهی و تحکیم مبانی اخلاقی و قوام پایه های صلح و دوستی است. و از سوی دیگر، عدم رعایت این صفت نیک، موجب اختلافات، کدورتها، دشمنی ها و احیاناً جنگهای کوچک و بزرگ، قتل عام ها و کشتارهای دسته جمعی گردیده و هزینه های سخت و سنگینی را بر فرد و جامعه تحمیل خواهد کرد.

احترام به افراد بشر، اعم از مسلمان و غیر مسلمان، اصلی است که همواره آموزه های دینی و آموزگاران بزرگ بشر و پیشوایان دین بر آن تاکید داشته اند و تکیه برباورهای مشترک ادیان را طریق گردهمایی و همبستگی اجتماعات بشری، قلمداد نموده اند. «قل تعالوا الی کلمة سواء بیننا و بینکم..»( سلیمی، داوری،  ۱۳۸۵، ص­۵۳۲)

امیرالمومنین علیه السلام در نامه ای به مالک اشتر می نویسد: مالک! قلبت بایستی مال آمال از عشق به مردم باشد، همگان را دوست بدار، مبادا چونان حیوان شکاری خوردن آنان را غنیمت دانی؛ زیرا مردم دو دسته اند، دسته ی برادر دینی تو، و دسته ی دیگر همانند تو در آفرینش می باشند.( نهج البلاغه، نامه ۵۳)

منظور از احترام گزاردن، ارج نهادن به آن چیزی است که نزد دیگران عزیز و گرامی است و افراد بدان تعلق دارند، آن امور ممکن است که حیثیت و موقعیت اجتماعی، اموال، سلامتی جسمی و روحی افراد و از همه بالاتر باورها و اعتقادات دینی و مذهبی باشد که نزد انسانها عزیزترین و پربهاترین چیز است، بطوریکه اغلب، برای حفاظت و مواظبت از این آرمانهای مقدس از بذل مال و جان دریغ نمی کنند.

احترام به افراد بشر، اعم از مسلمان و غیر مسلمان، اصلی است که همواره آموزه های دینی و آموزگاران بزرگ بشر، و پیشوایان دین بر آن تاکید داشته اند و تکیه برباورهای مشترک ادیان را طریق گردهمایی و همبستگی اجتماعات بشری، قلمداد نموده اند.

۱-۲-بیان مساله

اهانت يك عنوان مجرمانه كلي است كه درماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامني پيش بيني شده است و مصاديق فراواني دارد. اما برخي از مصاديق اهانت به دليل اهميتي كه دارند به صورت جداگانه يا با عنوان مجرمانه خاصي در قانون پيش بيني شده است مانند جرم قذف كه جزءجرايم حدي است ­(­ماده ۱۳۹ قانون مجازات اسلامي­) اهانت به مقدسات اسلام يا انبياء عظام يا ائمه طاهرين يا حضرت صديقه طاهره ( ماده ۵۱۳ قانون مجازات اسلامي )، اهانت به بنيان گذار جمهوري اسلامي ايران ومقام معظم رهبري ( ماده ۵۱۴ قانون مجازات اسلامي )، اهانت به رئيس كشور خارجي يا نماينده سياسي آن ( ماده ۵۱۷ قانون مجازات اسلامي )، اهانت به روساي سه قوه و كارمندان دولت ( ماده ۶۰۹)؛ اهانت به اطلاق يا زنان دراماكن عمومي يا معابر( ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامي )؛ افتراء ( ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامي )؛ نشر اكاذيب ( ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامي )؛وهجو ( ماده ۷۰۰ قانون مجازات اسلامي )؛ برقراري مقررات خاص براي اين اهانت ها، به جهت شخصيت مجني عليه يا موضوع اهانت يا الفاظ به كار گرفته شده مي باشد. بنابراين جز درمواردفوق، جرم اهانت به عنوان يك اهانت ساده تلقي شده كه مجازات آن درماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامي پيش بيني شده است­: (( توهين به افراد از قبيل فحاشي واستعمال الفاظ ركيك چنانچه موجب حد قذف نباشد به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه ويا پنجاه هزار تايك ميليون ريال جزاي نقدي خواهد بود)) البته استثناءشدن جرم قذف در اين ماده توجيه مناسبي ندارد زيرا تنها عنوان قذف نيست كه از عموم اين ماده مستثني مي باشد بلكه همه عنوان­ها­يي كه در بالا مورد اشاره قرار گرفت­، جزء مستثنيات هستند و از شمول ماده ۶۰۷ خارج مي باشند­.

يكي از مصاديق استثنا شده از شمول عنوان كلي اهانت مذكور درماده ۶۰۸ اهانت به مقدسات اسلام است كه موضوع بحث اين مقاله مي باشد وعلت انتخاب اين موضوع آن است كه نظام سياسي ما درابعاد مختلف سياسي، فرهنگي، اجتماعي وديني تحولات اساسي وفراواني را به خود مي بيند كه اصطلاحا مردان سياست آن را اصلاحات نام نهاده اند ودراين گذر، احزاب وگروه هاي سياسي به خصوص در جرايد و خطابه­ها به نقادي دوران گذشته پرداخته و ديد گاه­ها­ي حريف خود را به باد انتقادمي گيرند و طبيعي است كه نقد دين واستنباط­هاي ديني هم جايگاه ويژه اي دراين ميان به خود اختصاص داده وچه بسا كه بسياري از اين نقادي­ها از حد اعتدال خارج شده و يا طرف مقابل­، آن را ((­اهانت به مقدسات اسلام­)) تلقي كند­.

۱-۳-اهمیت و ضرورت تحقیق

گروهي بدون غرض ورزي وصرفا با هدف خيرخواهي به مناظره مي پردازند و تفسيرهاي مختلفي از دين ارائه مي دهند كه چه بسا با آنچه كه حتي از مسائل اجماعي دين تلقي مي شود مغايرت داشته باشد والبته دراين مواقع­، حريف براي مغلوب ساختن طرف مقابل ممكن است به ناروا اتهام اهانت به مقدسات ديني و نظاير آن را نثار رقيب خود سازد. گروهي نيز ممكن است با مطامع مادي يا سياسي ويا به قصد مبارزه با ارزش هاي ديني، اهانت­هاي ناروايي را متوجه مقدسات ديني نمايند­. تشخيص اين موارد بر عهده دستگاه قضا است كه بايد به عنوان نهادي بي طرف­، سره را از ناسره باز شناسد و از ميان غبارهاي جناحي وسياسي، چهره عدالت را نمايان سازد­. همچنين وكلاي محترم دادگستري كه سربازان فداكار عدالت هستند بايد با جهد وتلاش خود يار وياور دادرسان باشند اما اين مهم هرگز جامه عمل نمي­پوشد مگر اينكه قاضي و وكيل از عناصر عمومي واختصاصي اتهام­، آگاهي كامل داشته باشند كه متاسفانه قوانين مدون و نوشته­هاي حقوقي آن چنانكه شايسته است پرده از اين ابهامات بر نداشته و در اين زمينه دچار نقص جدي هستند و در نتيجه كار بر مجريان و مفسران قانون و به خصوص اين دو قشر شريف دشوار گشته است وچه بسا كه واژه مبهم (( مقدسات اسلام )) دچار تفسير هاي گوناگون و احتمالا سوء استفاده هاي ناروا قرارگيرد. درهرحال سعي ما برآن است كه براي آشنايي بيشتر با اين جرم ومسائل پيرامون آن كمي به كنكاش نشسته و ابعاد مختلف آن را بررسي كنيم.

 

۱-۴-سوالهای تحقیق

۱- اهانت به مقدسات اسلام شامل جرم توهین مشدد می شود؟

۲-اهانت به مقدسات شامل چه مواردی می باشد؟

۳- اهانت در قانون ایران و افغانستان چگونه بررسی می شود؟

۱-۵-فرضیه های تحقیق

۱-اهانت به مقدسات در صورتی که موضوعه اش پیامبر اسلام و اهل بیت باشد شامل توهین مشدد می شود.

۲-شامل اهانت به پیامبر و اهل بیت از جمله حضرت فاطمه زهرا (ص) است.

۳- در قانون افغانستان بیشتر واژه ی «شخص» به کارگرفته شده و در قانون ایران از واژه ی «هرکس» بهره برده شده است و «شخص» در ماده مزبور عام است که شامل زن و مرد، مسلمان و غیر مسلمان می گردد. اخلال و تعطیل در صورتی جرم است که به زور و اکراه باشد، بنابراین اگر کسی بدون اکراه مراسم دینی یکی از ادیان همانند مراسم دینی مسیحی و یا یهودی را تعطیل نماید، جرمی مرتکب نشده است

 

۱-۶-اهداف تحقیق

۱-بررسی اهانت به مقدسات اسلام

۲- بررسی جرائم توهین به مقدسات

 

 

برای مشاهده اصل مقاله اینجا کلیک کنید

بازدید کننده گرامی ، شما به عضویت سایت در نیامده اید.
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.
موضوعات مشابه
  • صیانت از حقوق شهروندی
  • سیاست جنایی ایران قبل و بعد انقلاب سال 57
  • همزيستي مسالمت آميز از ديدگاه اسلام
  • محاربه و تروریسم در حقوق کیفری ایران و فرانسه
  • موضوعات پایان نامه رشته حقوق عمومی 451موضوع
  • موضوعات پایان نامه رشته حقوق جزا و جرم شناسی ـ 536 موضوع
  • برسی جایگاه پارلمان در انگلستان
  • ساز وکارهای قانونی آزادی عقیده در نظام بین الملل
  • شهادت در حق‌الله و حق‌الناس
  • آیا قاضی میتواند اجرای حذ زنا را بر اساس یک فيلم ويدئويي جاری نماید
  • آزار جنسی زنان در یک بررسی حقوقی
  • آیا پوشید‌ن لباس زنانه مجازات است!؟
  • مفاهیم و منابع حقوق اداری
  • نگاه قانون به خسارت‌های معنوی
  • رابطه نامشروع
  • ارتداد در نظام حقوقی ايران
  • جرائم قابل گذشت و غیر قابل گذشت و آثار آن
  • شرايط و مجازات معاونت در جرم
  • انواع مجازات در قانون جديد مجازات
  • قواعد مربوط به تعدد جرم در قانون جديد مجازات اسلامي
  • نگاه قانون به خسارت‌هاي معنوی
  • مقالات حقوق جزا م جرم شناسی
  • حقوق شهروندی از دیدگاه امام خمینی (ره)
  • چگونگی رسیدگی به جرم توهین
  • نگاهی مقایسه ای به جهان شمولی حقوق بشر در اسلام
  • نقش باورهای دینی در پیشگیری از جرم
  • آزادی مذاهب در قانون اساسی
  • اجبار حجاب از دیدگاه امام خمینی
  • آزار جنسي زنان در يك بررسي حقوقي
  • آزادی مذهب در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  •  

    ارسال نظر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    سوال:
    پایتخت ایران
    پاسخ:*
    کد را وارد کنید: *